Followers

Thursday, November 19, 2009

SEJENGKAL lebih DEKAT ke Syurga


Ketahuilah sauadaraku..orang Islam, walaupun hidup kita ini sering melakukan dosa..bak kata orang "siang ianya Islam, malam ianya menjadi kafir". Namun Allah s.w.t adalah  "Maha Pengampun Lagi Maha Penyayang". Walaupun hidup kita ini bergelomang dengan dosa, namun Allah s.w.t tetap akan mengampun dosa kita walaupun sebesar gunung. Firman Allah: "Jika engkau datang kepadaKu dengan berjalan..pasti Aku datang dengan berlari"..Jika engkau datang memohon ampun kepadaKu, Aku akan buka pintu taubat selaus-luasnya untuk mu..." Sesungguhnya pintu taubat Allah terbuka luas..mengikut riwayat mengatakan, jika kita memacu kuda sekaut-kuat..ia mengambil masa 40 Tahun perjalan kuda...betapa luasnya pintu taubat Allah..


Abu Said bin Saad melaporkan, Rasulullah s.a.w ada menyampaikan sebuah kisah benar seorang yang banyak melakukan dosa dan ingin bertaubat dari perbuatannya yang lalu. Pemuda ini pernah membunuh "sembilan puluh sembilan" orang. Pasa suatu masa dia teringat akan dosa-dosanya yang lalu dan mahu meminta ampun dari Allah..dia ingin tahun adakah Allah masih mahu menerima taubatnya itu..

Pemuda itu pun berjumpa dengan seorang alim di kampungnya bagi mendapatkan jawapan berkaitan kemusykilannya itu. Orang alim itu memintanya pergi bertanya kepada seorang paderi yang dapat mendengar masalahnya, lalu diapun peri mencari paderi tersebut.

Ketahuilah sauadaraku...apabila berjumpa dengan paderi itu, lantas pemuda itu mengadu, "Hamba sudah membunuh sembilan puluh sembilan orang...Adakah saya boleh bertaubat?" Lalu dijawab oleh paderi itu "Tidak ada taubat lagi bagi orang seperti kamu," Lelaki itu marah lalu dibunuhnya paderi tersebut. Sekarang sudah genap seratus orang yang telah dibunuhnya.

Kemudian dia pergi semula kepada orang alim di kampungnya. Dia di suruh berjumpa dengan seorang alim yang lain. Pemuda itupun pergi berjumpa dengan si alim yang dinyatakan itu dan berkata kepadanya, "Hamba telah membunuh seratus orang. Adakah hamba masih boleh bertaubat?". Lalu dijawab oleh orang alim itu "Boleh!!!". Siapakah yang dapat menghalang tuan hamba daripada bertaubat?"


Kemudian orang alim itu berkata lagi, ""Sekarang jika tuan hamba ingin bertaubat, tuan hamba terpaksa pergi sebuah daerah di mana terdapat ramai orang yang menyembah Tuhan. Tuan hamba ikutlah mereka bersama-sama menyembah Tuhan (Allah) dan jangan tuan hamba pulang ke kampung taun hamba, kerana di sana ramai orang yang jahat".



Ketahuilah saudaraku..bila mendengan jawapan dari orang alim itu, pemuda tersebut segera menuju ke daerah yang diperkatakan itu. Tetapi dengan kuasa Allah s.w.t di tengah perjalanan itu pemuda itu jatuh sakit..lalu meninggal dunia.



Ketahuilah saudaraku..orang Islam..Pada saat itu "Malaikat Rahmat" berselisih pendapat dengan "Malaikat Azab". Malaikat Rahmat berkata" Pemuda ini sudah menuju kepada Allah untuk bertaubat dengan sepenuh hatinya," Lalu dijawab oleh Malaikat Azab " Pemuda ini tidak pernah melakukan sebarang kenbaikan sama sekali". Dalam saat kekecohan itu...lalu datang seorang "Malaikat" lain menjelma dalam bentuk manusia. Malaikat Rahmat dan Malaikat Azab melantik "Malaikat ketiga" itu mejadi hakim untuk menyelesaikan masalah.

Malaikat ketigapun berkata Tuhan mengarahkan satu bahagian tanah itu supaya menjauh, manakala yang satu bahagian lagi supaya mendekat."Ukurlah jarak antara dua tempat itu, yakni antara kampung asalnya dengan daerah yang hendak ditujunya< jarak mana yang lebih dekat?...itulah keputusannya,"


Akhirnya Malaikat Berkat dan Malaikat Azab pun mula mengukur kedua-dua jarak itu...Mereka dapati pemuda yang ingin bertaubat itu lebih dekat hanya "SATU JENGKAL" sahaja kepada daerah di mana para penduduknya menyembah Allah..Dengan itu Allah mengarahkan "Rohnya" diambil oleh "Malaikat Rahmat" dan dosanya diampunkan oleh Allah s.w.t....

Maka benarlah...firman Allah..bawa pintu taubat Allah itu luas dan Allah Maha pengampun dan Maha Penyayang. Pemuda yang sebelum ini tidak pernah menyembah atau mengingati Allah...tetapi di saat kematiannya ia bertaubat NASUHA..lalu diampunkan dosa-dosanya yang lalu...

Sebagai renungan bersama..wahai saudaraku...yang mengaku Islam, tetapi hati dan perasaan langsung tidak pernah mengingati Allah...bertaubatlah..sebenar-benar taubat, sebelum tubuhmu kaku!!!!...nauzubillah minzalik.....amin!!!!

2 comments:

  1. Insaff....Artikel yang menyedarkan insan yang banyak berdosa ini...

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah...syukur!!!semoga bertemu di dalam syurga..amin

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails