Followers

Sunday, November 22, 2009

PANDUAN memilih SAHABAT dalam ISLAM


Ketahuilah saudaraku..Aidil Adha bakal menjelang tiba tidak lama lagi. Majis kunjung-mengunjungi rumah saudara sesama Islam amat dituntut dan digalakkan. Disamping kita mengeratkan hubungan silatulrahim, kita juga dapat mengukuhkan hubungan sesama umat Islam.


Dalam kegembiraan kita menyambut hari perayaan begini..janganlah kita menyambutnya sehingga kita lupa akan "Batas pergaulan dalam Agama Islam".Memang benar bergaul sesama insan adalah keperluan utama dalam memenuhi tuntutan hidup seseorang manusia. Semua orang di dalam dunia ini memerlukan kawan atau sahabat, kerana kita tidak mungkin dapat hidup bersendirian.

Namun begitu Islam telah menggariskan beberapa panduan tertentu dalam kita memilih sahabat. Ini kerana jika kita tersilap pilih sahabat, ia boleh menjerumuskan kita ke lembah kehinaan dan kejahatan. Antara panduan memilih sahabat adalah:

1.Bersahabatllah dengan orang yang sentiasa beribadat kepada Allah.
2. Janganlah bersahabat dengan orang yang "fasik" tau perpaling dengan ajaran Islam.
3. Janganlah bersahabat dengan orang yang mengutamakan dunia semata-mata.

Oleh itu wahai saudaraku..Dalam kita memilih kawan ,kita hendaklah mengamalkan prinsip persahabatan yang digariskan seperti diatas. Ini bertepatan dengan hadis yang jelaskan oleh Rasulullah s.a.w yng bermaksud:

  "Hendaklah seseorang itu memerhatikan siapakah yang harus dipilihnya menjadi rakan" (HR: Abu Daud dan Tarmizi)

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails