Followers

Tuesday, November 24, 2009

ISTERI sebagai LADANG SUAMI bercucuk tanam


Ketahuilah saudaraku..yang telah dan sedang teringin hendak berkahwin....Perkahwinan itu adalah "sunatullah" bagi mereka yang berkemampuan. Perkahwinan bukanlah satu "ikatan kontrak" antara lelaki dan perempuan. Sebaliknya ia adalah gabungan "dua hati", saling memberi dan menerima, memupukpersefahaman dan kasih sayang.


Ketahuilah saudaraku yang belum berkahwin...Melalui perkahwinan, kita bebas untuk menzahirkan perasaan kasih sayang dengan cara yang "HALAL" dan "TERHORMAT".

Seperti Firman Allah s.w.t yang bermaksud:
    " Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan rahmatNya bahawa Dia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikannya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang yang berfikir." (Al- Rum:21)


Oleh itu ketahuilah saudaraku, yang sudah berkahwin dan yang baru hendak berkahwin!!!! Allahlah yang menentukan jodoh kita dan Allah jualah yang memberikan perasaan kasih dan sayang di antara kita suami isteri. Jesteru itu jaga dan layanlah isteri..dan jadikanlah "ISTERI sebagai LADANG SUAMI bercucuk tanam" untuk menghasilkan "ZURIAT" yang soleh dan solehah.

Ini sesuai dengan peringatan Allah s.w.t yang bermaksud:
     "Isteri-isteri kamu adalah seperti ladang tempat kamu bercucuk tanam, maka datangilah tempat bercucuk tanammu itu sebagaimana saha kamu kehendaki." (Al-Baqarah:223)

5 comments:

  1. :)

    macehh sudi jadi follower blog Sentap..

    ReplyDelete
  2. Assalamu'alaikum..Pernikahan itu sendiri sunnatullah utk melahirkan zuriat quratul a'yun sebagai legasi penyambung warisan umat Muhammad..

    ReplyDelete
  3. nie yang x sabar nak kawen nie.. sudikah dikau menjadi isteriku.. hehe.. =)

    psst: Hi! Salam ziarah. Jom xchange link & sila komen entri blog saya di http://putraalmaliki.via.my/ . TQ.

    ReplyDelete
  4. Salam ziarah..antara 'cinta Vs CINTA', abadikannya di dalam perkahwinan yG sejati...

    ReplyDelete
  5. yaaa...stuju2...maka la tumbuhan byak2..hahaha

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails