Followers

Friday, December 11, 2009

SILATURAHIM dapat PANJANGKAN USIA


Ketahuilah saudaraku..kita semenjak dari Nabi Adam As, tidak dapat hidup tanpa mempunyai kawan. Oleh itu dalam kehidupan manusia dalam apa jua sekalipun mereka memerlukan hubungan sesama manusia yang lain. Ini kerana manusia tidak mungkin dapat hidup tanpa keluarga, kawan, sahabat handai, jiran dan seterusnya masyarakat.


Ketahuilah saudaraku..hubungan sesama manusia ini dipanggil "SILATURAHIM". Silaturahim ini ibarat satu tali yang mengikat seorang Islam dengan orang Islam yang lain. Apabila silaturahim terjalin, maka terbentuklah satu rangkaian besar umat Islam yang bakal mengukuhkan sesebuah komuniti Islam. Oleh itu, silaturahim antara perkara yang diberikan keutamaan dalam kehidupan masyarakat Islam. Allah berfirman yang bermaksud:
  "Sebenarnya orang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah antara dua saudara kamu (yang berteingkah) itu, dan bertakwalah kamu kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat." (al-Hujarat:10)


Ketahuilah saudaraku...SILATURAHIM ini dapat memanjangkan usia seseorang. Mengikut riwayat, pada suatu ketika malaikat maut datang kepada Nabi Daud. Pada masa itu kelihatan seorang lelaki duduk di depannya. Malaikat maut berkata "Enam hari lagi, orang ini akan dicabut nyawanya". Bagaimanapun, selepas beberapa hari, Nabi Daud menjenguk lelaki itu yang ternyata dia masih hidup. Bahkan keadaannya bertambah sihat. Lelaki itu juga kelihatan bertambah muda berbanding sebelumnya. Nabi Daud pun bertanya kepada malaikat maut,"mengapakah demikian (dia masih hidup) sedangkan katamu tinggal enam hari saja lagi lelaki itu akan dicabut nyawanya?". Malaikat maut pun menjawab. "Ketika itu, selepas beredar dari hadapanmu, dia sudah menyambung silaturahimnya yang sudah lama terputus, maka Allah menambahkan umurnya hingga 20 tahun lagi."


Begitulah betapa ajaibnya silaturahim, kerana ia mampu memanjangkan umur seseorang. Oleh itu penulis berharap kepada pembaca dan penulis blog yang lain gunakanlah kemudahan dan kecanggihan IT ini untuk memanjangkan silaturahim, dan janganlah menggunakan kelebihan yang "dianugerahkan" Allah ini untuk menyebarkan ilmu maksiat yang bukan dapat menyumbang "pahala" malah mendapat "dosa" yang berpanjangan. Seperti mana Rasulullah s.a.w menegaskan dalam sabdanya:
   "Dan orang yang paling erat hubungan silaturahimnya (sesama keluarga atau saudaranya). Dan orang yang paling banyak mengajak kebaikan serta orang yang paling banyak dalam melarang berbuat kemungkaran." (HR: At-Thabrani)

2 comments:

  1. it's very true man cannot live alone, even if he has all the power and wealth in the world, life is useless if you have no one to share it with you.

    ReplyDelete
  2. Salam perkenalan,

    moga silaturahim yang terjalin dengan niat yang ikhlas akan dirahmat olehNya

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails