Followers

Thursday, December 17, 2009

PERIBADI Muslim DAN Muslimah KETIKA Tidur


Ketahuilah saudaraku..Allah menjadikan siang dan malam itu ada tujuan dan maksud tertentu. Dijadikan waktu siang itu untuk manusia bekerja mencari rezeki dan  beribadat, manakala dijadikan malam itu untuk manusia berehat dan beribadat kerana telah penat mencari rezeki di siang hari..Bagi kita orang muslim gunakanlah anugerah waktu malam itu untuk "tidur" dan "beribadah" kepada Allah..sesungguhnya orang yang kuat beribadah kepada Allah ialah mereka yang sedikit tidurnya diwaktu malam dan banyak waktu berjaga mengabdikan diri kepada Allah. Ini kerana mereka ingin menjaga kesihatan diri yang berkait rapat dengan kesihatan "jiwa" yang diperolehi melalui penyuciannya. Allah berfirman yang bermaksud:
   "Tidaklah dengan mengingati Allah akan menenangkan hati." (Ar-Ra'ad:28)


Ketahuilah saudaraku...berapa ramai dikalangan kita yang pada malamnya bekerja mencari rezeki, dan pada siangnya digunakan untuk berehat dan tidur. Oleh itu kita sering mendengar kebelakang ini ramai di kalangan mereka ini mendapat pelbagai penyakit seperti sakit mental atau sakit sukar mendapat ketenangan jiwa..Cuba kita bezakan, jika kita tidur siang dengan kita tidur di waktu malam..bila sahaja kita bangun, kita akan berasa pening kepala jika kita tidur di waktu siang. Ini berbanding jika bangun sewaktu kita tidur malam..di awal pagi kita akan berasa diri kita segar semula..Itulah keburukannya bila kita mengubah takdir Allah...dijadikanyaNya malam untuk tidur...kita manusia ini, mengubahnya jadikan siang untuk tidur dan malam untuk cari rezeki. Jangan salahkan takdir..salahkan perubahan peradaban manusia..


Oleh itu saudaraku...Islam telah mengariskan beberapa panduan untuk menjaga kesihatan diri dengan menjaga waktu tidur kita. Berikut adalah beberapa panduan untuk melahirkan "Peribadi Muslim dan Muslimah Ketika Tidur":


AMALAN TIDUR:
1. Tidurlah di awal malam sesudah menunaikan solat Isyak iaitu seeloknya jam 10 atau 11 malam dengan keadaan berwuduk. Manakala amalan Rasulullah s.a.w, baginda sebelum tidur sentiasa membaca Surah Sajaddah dan Surah Al-Mulk.


2. Bangkitlah sepertiga akhir malam iaitu sekitar pukul 3 pagi atau 4 pagi, kemudian bersugi, berwuduk dan solat tahajjud, taubat serta solat sunat yang lain dengan ditutup solat wittir.


3. Kemudian tidurlah semula dan bangkitlah sebelum terbit fajar. Bagi mereka yang kuat imannya boleh terus berjaga sehingga waktu solat subuh dengan membaca Al-Quran dan bertasbih serta bertahmid.


4. Tidurlah dengan "mengiringkan badan di sebelah rusuk kanan" dan "rusuk kiri di bahagian atas". Ini bertujuan supaya tetap kedudukan makanan di dalam usus serta cepat hadam makanan. Cara tidur sebegini adalah "amalan" Rasulullah s.a.w. Tidurlah sedemikan dari mula hingga akhirnya.


Ketahuilah saudaraku..Terdapat waktu-waktu yang dilarang kita mengamalkannya. Jika amalan ini berterusan, kebanyakan ulamak mengatakan kita akan cepat "hilang ingatan" atau dalam erti kata lain cepat menjadi "GILA".


WAKTU-WAKTU YANG TIDAK DIBENARKAN TIDUR:
1. Awal-awal pagi setelah terbit matahari.
    -Berapa ramai di kalangan kita yang setelah habis shif malam, dan pulang pukul 5 pagi dan terus tidur seawal pukul 6 pagi atau 7 pagi dan banggun pukul 2 petang untuk pergi kerja pada pukul 5 petang. Jika amalan ini diteruskan, suadara akan mempunyai potensi akan mengalami tekanan jiwa dan ketidakstabilan emosi.Ini kerana sewaktu kita tidur suasana gelap, sewaktu kita bangun suasana cerah dan panas terik. Ini menyebabkan kita akan berasa pening kepala.


2. Selepas masuk waktu Asar.
   - Waktu ini juga dilarang kita menjadikan amalan untuk tidur. Ini kerana dikuatiri jika kita tidur dan terjaga sehingga masuk waktu magrib. Sewaktu kita tidur suasana terang dan sewaktu kita bangun suasana gelap. Ini juga menyebabkan kita perjalanan hormon dalam badan kita tidak stabil dan kita akan berasa sedikit pening. Jika ini diamalkan selalu, dikuatiri kita akan mengalami gangguan emosi.


3. Tidur di bawah cahaya matahari, walaupun terkena separuh dari badan.
  - Perbuatan tidur di tanah lapang yang tanpa ada berlindung juga tidak digalakkan oleh Islam. Ini juga boleh mempercepatkan kita hilang ingatan.

Ketahuilah saudaraku yang gemar tidur di siang hari......(sekarang ini ramai yang terpaksa, sebab malam bekerja). Hasil kajian terdapat banyak keburukan berbanding kebaikan jika amalan tidur di siang hari diamalkan:


BAHAYA TIDUR DI SIANG HARI:
Ketahuilah saudaraku..Kita dilarang sama sekali tidur di siang hari di dalam keadaan cuaca yang panas terik kerana:
1. Mendatangkan penyakit-penyakit kulit. Ini kerana waktu itu badan kita mudah berpeluh dan mudah dijangkiti kuman yang terdapat pada pakaian atau cadar serta selimut yang kita gunakan.
2. Merosakkan warna kulit.


3. Melemahkan jantung


4.Menambahkan tekanan perasaan yang meluap.

5. Melemahkan badan dan mengurangkan tenaga syahwat serta daya ingatan.


Ketahuilah saudaraku..Islam juga ada mengariskan panduan kepada kita cara menghindari "lesu" selepas bangkit dari tidur. Caranya ialah:
1. Bersihklan diri, terutamanya bahagian muka, tangan dan kaki sebelum masuk tidur ataupun sebaiknya
    kita  berwuduk sebelum tidur.

2. Jangan tidur terlalu lewat.

3. Setelah terjaga, bacalah doa bangun tidur dan melakukan sedikit senaman di atas katil sebelum turun
    dari  katil.

4. Minum segelas air kosong sebelum bersugi (pagi) dan segelas sebelum tidur malam.

5. Mandi dan ambil wuduk serta menunaikan "Solat Subuh"

Insyaallah!!!!jika amalan serta tabiat baik yang dinyatakan diikuti...saudara bukan sahaja dapat menjaga kesihatan diri, malah jiwa kita akan berasa tenteram, aman dan sentiasa segar untuk melakukan kerja serta beribadat mengabdikan diri kepadaNya...Amin!!!!!

2 comments:

  1. Pengen yang lebih seru ...
    Ayo kunjungi www.asianbet77.com
    Buktikan sendiri ..

    Real Play = Real Money

    - Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
    - Bonus Mixparlay .
    - Bonus Tangkasnet setiap hari .
    - New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
    - Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
    - Cash Back up to 10 % .
    - Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

    Untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
    - YM : op1_asianbet77@yahoo.com
    - EMAIL : melasian77cs@gmail.com
    - WHATSAPP : +63 905 213 7234
    - WECHAT : asianbet_77
    - SMS CENTER : +63 905 209 8162
    - PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

    Salam Admin ,
    asianbet77.com

    Download Disini

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails